Ranking Najlepszych Spółdzielni Pracy” jest prowadzony przez Związek Lustracyjny Spółdzielni niemal od samego początku istnienia Związku.
Ranking cieszy się zainteresowaniem spółdzielni pracy zrzeszonych i niezrzeszonych w ZLSP oraz środowiska spółdzielczego.
Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem i wzięcia udziału w Rankingu.
REGULAMIN
RANKINGU NAJLEPSZYCH SPÓŁDZIELNI PRACY
I
RANKING SPÓŁDZIELNI WYCHODZĄCYCH Z KRYZYSU
§1
CELE RANKINGU
Celem „Rankingu najlepszych spółdzielni pracy” i „Rankingu spółdzielni wychodzących z kryzysu” (zwanego dalej Rankingiem) jest ustalenie społecznych i ekonomicznych efektów działalności spółdzielni pracy w Polsce oraz wyłonienia i promowania 100 najbardziej efektywnych spółdzielni pracy i 10 spółdzielni wychodzących z kryzysu, a także dostarczenia firmom informacji na temat ich konkurencyjności na rynku.
§2
ORGANIZATOR RANKINGU
Organizatorem Rankingu jest Związek Lustracyjny Spółdzielni z siedzibą w Warszawie, ul. Żurawia 47, NIP 526-10-45-091 (zwany dalej ZLSP).
§3
TERMIN PRZEPROWADZENIA RANKINGU
Ranking opracowywany jest raz w roku, po sporządzeniu sprawozdań finansowych przez spółdzielnie, w terminie określonym przez Zarząd ZLSP.
§4
ZASADY UCZESTNICTWA
- W Rankingu mogą brać udział:
- spółdzielnie pracy zrzeszone w Związku Lustracyjnym Spółdzielni;
- spółdzielnie pracy niezrzeszone;
- spółdzielnie pracy czynne i w stanie likwidacji.
- Spółdzielnie pracy, które znajdują się w stanie likwidacji biorą udział w „Rankingu spółdzielni wychodzących z kryzysu”.
- Udział w Rankingu jest dobrowolny i bezpłatny.
- Do Rankingu kwalifikują się wyłącznie poprawnie wypełnione ankiety, w których udzielone zostały odpowiedzi w sposób prawidłowy na wszystkie pytania, a podane dane są prawdziwe. Prawdziwość ankiety potwierdza pieczątka spółdzielni oraz podpis Prezesa lub osoby upoważnionej.
- W Rankingu nie są umieszczane spółdzielnie, które odesłały ankiety: niewypełnione, niekompletne, bądź nieczytelne, a także te spółdzielnie, które nie zachowały terminu nadsyłania ankiet.
- Przesłanie ankiety w formie określonej w § 4 ust. 3 może nastąpić: faxem, listownie lub osobiście, poprzez scan przesłany drogą mailową.
- Przesłanie wypełnionej ankiety oznacza akceptację zasad Regulaminu.
§5
ETAPY I KRYTERIA OCENY RANKINGU
- Ranking opracowywany jest w dwóch etapach.
- Pierwszym etapem jest analiza ankiet pod kątem poniższych wskaźników i uszeregowanie ich od wartości najwyższych do najniższych .
- Wskaźnikiem dla oceny społecznego efektu działalności spółdzielni jest:
- poziom średniej płacy na jednego zatrudnionego – obliczany jako stosunek funduszu płac do zatrudnienia,
- poziom funduszy socjalnych na jednego zatrudnionego – czyli stosunek funduszu socjalnego do zatrudnienia.
Wskaźnikiem dla oceny ekonomicznej efektywności funkcjonowania jest:
- produktywność majątku (efektywność wykorzystania majątku) – liczona stosunkiem przychodów ogółem do wartości majątku ogółem,
- wydajność pracy – jest to stosunek przychodów ogółem do zatrudnienia,
- rentowność spółdzielni – wyrażona poziomem zysku netto do sumy poniesionych kosztów.
- Drugim etapem jest zsumowanie liczby punktów otrzymanych w poszczególnych kategoriach (wg. punktacji poniżej) oraz utworzenie na tej podstawie ostatecznego wyniku Rankingu.
- Zasady punktacji:
- punktacja przydzielana jest w każdym z kryteriów osobno;
- liczba punktów w danym kryterium uzależniona jest od miejsca na liście, które spółdzielnia uzyskała w danym kryterium (przykład: jeżeli spółdzielnia umieszczona jest na pierwszym miejscu w ramach kryterium „poziom średniej płacy na jednego zatrudnionego” to otrzymuje najwyższą liczbę punktów w nowej kategorii);
- Liczba punktów w danej kategorii zależy od liczby spółdzielni, które zgłosiły się do Rankingu.
§6
UDOSTĘPNIANIE DANYCH OSOBOWYCH
- Dane zamieszczone w ankiecie są wykorzystywane przez ZLSP wyłącznie do celu opracowania Rankingu, zgodne z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych [ Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926] i nie zostaną nigdzie ujawnione.
- Ostateczne wyniki Rankingu zostaną wykorzystane do celów reklamowych i promowania polskiej spółdzielczości w kraju i zagranicą.
§7
NAGRODY I OGŁOSZENIE WYNIKÓW
- Nagrody i wyróżnienia przyznawane są laureatom pierwszych trzech miejsc w „Rankingu najlepszych spółdzielni pracy” oraz spółdzielni zajmującej pierwsze miejsce w „Rankingu spółdzielni wychodzących z kryzysu”.
- Ogłaszanie wyników rankingu odbywa się na oficjalnej Gali Finałowej.
- Uczestnictwo w Gali Finałowej jest dobrowolne. Wyróżniona spółdzielnia ma prawo odebrać nagrodę również po zakończeniu Gali Finałowej w siedzibie ZLSP w nieprzekraczalnym terminie do końca roku kalendarzowego.
- Wyniki, w formie tabeli 100 pierwszych miejsc zajmowanych przez spółdzielnie w „Rankingu najlepszych spółdzielni pracy” i 10 miejsc w „Rankingu spółdzielni wychodzących z kryzysu”, publikowane są na stronie internetowej ZLSP (www.zlsp.org.pl), w publikacjach spółdzielczych oraz jako ulotka.
- Zwycięzca otrzyma pamiątkową rzeźbę z inskrypcją, a przedstawiciel spółdzielni, która zajęła pierwsze miejsce w „Rankingu najlepszych spółdzielni pracy” i „Rankingu spółdzielni wychodzących z kryzysu” wyjedzie na koszt ZLSP na jedną z konferencji organizacji europejskich.
- Wyniki Rankingu zostaną przesłane do światowych i europejskich organizacji spółdzielczych do wykorzystania.
§8
SKARGI I WNIOSKI
- Wszelkie wnioski lub skargi dotyczące uczestnictwa w Rankingu powinny być składane w formie pisemnej najpóźniej w terminie siedmiu dni od daty ogłoszenia wyników Rankingu, na adres ZLSP.
- Wnioski lub skargi powinny zawierać nazwę i dokładny adres spółdzielni, jak również podstawę wniosku lub skargi z uzasadnieniem.
- Wnioski rozpatrywane będą przez ZLSP w terminie czternastu dni od dnia ich doręczenia. O wyniku ZLSP powiadomi zainteresowaną stronę pisemnie.
§9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Niniejszy Regulamin obowiązuje z dniem zatwierdzenia przez Zarząd ZLSP.
- Regulamin dostępny jest w siedzibie ZLSP, w Delegaturach Regionalnych oraz na stronie internetowej (www.zlsp.org.pl).
- ZLSP nie ponosi odpowiedzialności za trudności i opóźnienia wynikłe na skutek wadliwego świadczenia usług przez Pocztę Polską oraz inne instytucje lub osoby doręczające przesyłki.
- ZLSP zastrzega sobie możliwość zmiany postanowień niniejszego Regulaminu w terminie do 31 marca danego roku.