W dniu 22 grudnia 2010 r. w Domu Spółdzielczości Pracy w Warszawie odbyło się uroczyste zakończenie projektu "Szkoła Trenerów Spółdzielczych".
Po rocznej nauce grupa 15 pracowników Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy oraz grupa 15 spółdzielców z różnych organizacji uzyskała certyfikaty trenera.
Projekt, którego Liderem była zaprzyjaźniona firma "Eurokreator" z Krakowa, obejmował 240 godzin szkoleniowych w programie podstawowym (10 modułów szkoleniowych) oraz 5 godzin przeznaczonych na monitoring rozwoju indywidualnego, obejmujący wsparcie doradcze dla każdego uczestnika.
Szkolenie były realizowane w dwóch blokach zawierających następujące zagadnienia:
-
Studium Umiejętności Interpersonalnych i Współpracy Zespołowej
Moduł 1 - Trening interpersonalny.
- trening inteligencji emocjonalnej
- samoakceptacja i akceptacja innych
- budowanie interpersonalnej otwartości
Moduł 2 - Rozwój umiejętności autoprezentacyjnych i komunikacyjnych w pracy trenera. Komunikacja w grupie.
- kompetencje autoprezentacyjne – taktyki atrybucyjne i repudiacyjne
- proces komunikowania się i jego uwarunkowania
- sztuka słuchania
- trener i jego umiejętności komunikacyjne
- komunikacja w grupie
- komunikacja w organizacji
- trening umiejętności komunikacyjnych.
Moduł 3 - Rozumienie i kontrola procesu grupowego.
- grupa jako zbiór jednostek - grupa jako całość
- nieświadomy proces grupowy: fazy, cele, normy, role
- opór, agresja i konfrontacja z trenerem
- wpływ trenera na proces grupowy – zasady i techniki
- specyfika danej grupy
- członkowie grupy
- typy charakterów wg testu autoportretu osobowości opracowanego na podstawie Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
- trudni uczestnicy
- procesy psychodynamiczne
- wpływ społeczny
- zmiana społeczna
Moduł 4 – Sytuacje trudne w pracy trenera.
- tożsamość zawodowa trenera
- określenie własnego potencjału
- osobisty styl pracy
- kontrakt z grupą i jego znaczenie w praktyce trenerskiej
- warsztat: umiejętności, metodologia, narzędzia, techniki, struktury dydaktyczne
- sytuacje trudne w pracy trenera
- zachowania uczestników zakłócające pracę w grupie
- rodzaje interwencji trenerskich
- świadomość własnych emocji w pracy trenera
- zasady i dylematy etyczne zawodu trenera
Moduł 5 - Mediacje, negocjacje, techniki rozwiązywania konfliktów.
- porozumienie bez przemocy, czyli konstruktywne zachowanie w konfliktach
- techniki pomocne w konstruktywnym rozwiązaniu konfliktu
- działanie i kontrola
- stereotypy, uprzedzenia, postawy i sądy społeczne
- trening podnoszenia świadomości w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji
Moduł 6 – Motywowanie i coaching.
- motywacja własna i praca z niezmotywowaną grupą lub uczestnikiem
- teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne
- różnice międzycoachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
- rodzaje coachingu
- kształtowanie relacji coachingowej
- uczeniesię i zmiana w kontekście relacji coachingowej
- rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej
- coach, jego osobowość i osobisty trening
- etyka coachingu
-
Studium Umiejętności Prowadzenia Warsztatu
Moduł 7 - Umiejętności techniczne i prowadzenie działalności trenerskiej. Przygotowanie i ocena szkolenia.
- współczesne systemy treningów i szkoleń
- analiza potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych
- projektowanie i planowanie szkoleń – wykres Ganta
- budowanie modułów szkoleniowych z uwzględnieniem cyklu uczenia się Kolba oraz wykorzystaniem różnorodnych metod i technik pracy w tworzeniu przestrzeni edukacyjnej osób dorosłych
- analiza efektywności szkoleń
- program i materiały szkoleniowe
Moduł 8 - Metody i techniki szkoleniowe
- metodyka pracy z grupą
- tworzenie przestrzeni edukacyjnej osób dorosłych
- zastosowanie cyklu uczenia się Kolba w pracy z grupą
- metody i techniki aktywizujące w pracy z grupą
Moduł 9 - E – learning
- podstawowe metody i pojęcia e-learningu
- programy do tworzenia szkoleń on-line, platforma e-learningowa
- metodyka nauczania zdalnego
- trener on-line
- komunikacja i motywacja w edukacji zdalnej
Moduł 10 – Superwizja
- wyzwania w pracy trenera
- ocena fazy rozwoju zawodowego
- planowanie ścieżki własnego rozwoju
- zarządzanie czasem
- podsumowanie szkolenia trenerskiego
W ramach możliwości Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy planuje kontynuację działań szkoleniowych rozpoczętych wyżej omówionym projektem.