W dniu 22 grudnia 2010 r. w Domu Spółdzielczości Pracy w Warszawie odbyło się uroczyste zakończenie projektu "Szkoła Trenerów Spółdzielczych".

Po rocznej nauce grupa 15 pracowników Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy oraz grupa 15 spółdzielców z różnych organizacji uzyskała certyfikaty trenera.

Projekt, którego Liderem była zaprzyjaźniona firma "Eurokreator" z Krakowa, obejmował 240 godzin szkoleniowych w programie podstawowym (10 modułów szkoleniowych) oraz 5 godzin przeznaczonych na monitoring rozwoju indywidualnego, obejmujący wsparcie doradcze dla każdego uczestnika.

Szkolenie były realizowane w dwóch blokach zawierających następujące zagadnienia:

  1. Studium Umiejętności Interpersonalnych i Współpracy Zespołowej

Moduł 1 - Trening interpersonalny.

  • trening inteligencji emocjonalnej
  • samoakceptacja i akceptacja innych
  • budowanie interpersonalnej otwartości

Moduł 2 - Rozwój umiejętności autoprezentacyjnych i komunikacyjnych w pracy trenera. Komunikacja w grupie.

  • kompetencje autoprezentacyjne – taktyki atrybucyjne i repudiacyjne
  • proces komunikowania się i jego uwarunkowania
  • sztuka słuchania
  • trener i jego umiejętności komunikacyjne
  • komunikacja w grupie
  • komunikacja w organizacji
  • trening umiejętności komunikacyjnych.

Moduł 3 - Rozumienie i kontrola procesu grupowego.

  • grupa jako zbiór jednostek - grupa jako całość
  • nieświadomy proces grupowy: fazy, cele, normy, role
  • opór, agresja i konfrontacja z trenerem
  • wpływ trenera na proces grupowy – zasady i techniki
  • specyfika danej grupy
  • członkowie grupy
  • typy charakterów wg testu autoportretu osobowości opracowanego na podstawie Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
  • trudni uczestnicy
  • procesy psychodynamiczne
  • wpływ społeczny
  • zmiana społeczna

Moduł 4 – Sytuacje trudne w pracy trenera.

  • tożsamość zawodowa trenera
  • określenie własnego potencjału
  • osobisty styl pracy
  • kontrakt z grupą i jego znaczenie w praktyce trenerskiej
  • warsztat: umiejętności, metodologia, narzędzia, techniki, struktury dydaktyczne
  • sytuacje trudne w pracy trenera
  • zachowania uczestników zakłócające pracę w grupie
  • rodzaje interwencji trenerskich
  • świadomość własnych emocji w pracy trenera
  • zasady i dylematy etyczne zawodu trenera

Moduł 5 - Mediacje, negocjacje, techniki rozwiązywania konfliktów.

  • porozumienie bez przemocy, czyli konstruktywne zachowanie w konfliktach
  • techniki pomocne w konstruktywnym rozwiązaniu konfliktu
  • działanie i kontrola
  • stereotypy, uprzedzenia, postawy i sądy społeczne
  • trening podnoszenia świadomości w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji

Moduł 6 – Motywowanie i coaching.

  • motywacja własna i praca z niezmotywowaną grupą lub uczestnikiem
  • teoria i praktyka coachingu – zasady ogólne
  • różnice międzycoachingiem, mentoringiem, consultingiem i psychoterapią
  • rodzaje coachingu
  • kształtowanie relacji coachingowej
  • uczeniesię i zmiana w kontekście relacji coachingowej
  • rola coachingu w budowaniu kultury organizacyjnej
  • coach, jego osobowość i osobisty trening
  • etyka coachingu
  1. Studium Umiejętności Prowadzenia Warsztatu

Moduł 7 - Umiejętności techniczne i prowadzenie działalności trenerskiej. Przygotowanie i ocena szkolenia.

  • współczesne systemy treningów i szkoleń
  • analiza potrzeb i uwarunkowań szkoleniowych
  • projektowanie i planowanie szkoleń – wykres Ganta
  • budowanie modułów szkoleniowych z uwzględnieniem cyklu uczenia się Kolba oraz wykorzystaniem różnorodnych metod i technik pracy w tworzeniu przestrzeni edukacyjnej osób dorosłych
  • analiza efektywności szkoleń
  • program i materiały szkoleniowe

Moduł 8 - Metody i techniki szkoleniowe

  • metodyka pracy z grupą
  • tworzenie przestrzeni edukacyjnej osób dorosłych
  • zastosowanie cyklu uczenia się Kolba w pracy z grupą
  • metody i techniki aktywizujące w pracy z grupą

Moduł 9 - E – learning

  • podstawowe metody i pojęcia e-learningu
  • programy do tworzenia szkoleń on-line, platforma e-learningowa
  • metodyka nauczania zdalnego
  • trener on-line
  • komunikacja i motywacja w edukacji zdalnej

Moduł 10 – Superwizja

  • wyzwania w pracy trenera
  • ocena fazy rozwoju zawodowego
  • planowanie ścieżki własnego rozwoju
  • zarządzanie czasem
  • podsumowanie szkolenia trenerskiego

W ramach możliwości Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy planuje kontynuację działań szkoleniowych rozpoczętych wyżej omówionym projektem.

 

logocecop

 

logotyp Coopedia

cecopObraz nr 1

 

Agencja Rozwoju i Promocji

spoldzielczosc org www

Agencja Rozwoju i Promocji Spółdzielczości jest jednostką organizacyjną Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy powołaną...

Więcej

Ośrodki SCSK

scsk.pl

Zapraszamy na stronę Spółdzielczych Centrów Szkoleniowo-Konferencyjnych

Zobacz